Filmtips: The theory of everything

Känner att det har varit jobbigt de senaste dagarna och har tyvärr inte haft tid att ägna mig åt bloggen då jag fått läxor och dels varit så trött på kvällarna pga alla nya intryck. Men, jag gör mitt bästa och trots all stress tycker jag det har gått väldigt bra dehär senaste veckorna!
 
Filmen The Theory of Everything handlar om fysikern Stephen Hawking, som idag räknas som en av världens smartaste män. Jag är egentligen inte alls intresserad av avancerd fysik, men det som gör just Stephen Hawking till en av mina idoler är att han har varit med om så mycket motgångar i sitt liv.
 
ALS heter egentligen Amyotrofisk lateralskleros och är en sjukdom som innebär att nerverna som styr musklerna gradvis försvagas. Den sjukdomen diagnostiserades Stephen Hawking med när han pluggade fysik, endast 21 år. Efter diagnosen fick han beskedet att patienter med sjukdomen förväntas leva i upp till tre år efter diagnostisering. Men, av någon anledning utvecklades sjukdomen ovanligt långsamt på Stephen. Han är idag över 70 år gammal, sitter i rullstol och kan bara prata med hjälp av en syntetisk röstmaskin som han styr med hjälp av ena kindmuskeln.
 
I filmen The theory of everything får man följa honom efter han fått diagnosen, när han gifter sig och hur han helt enkelt klarar av motgångar. Jag som även har funktionsnedsättning tycker hans historia är extremt inspirerande och hans sätt att se på livet är helt fantastiskt! Självklart är filmen väldigt romantiserad och många händelser är påhittade, men så är det ju alltid i filmer.
 
Jag ger denna fantastiska film 9/10! Väldigt vacker och inspirerande, alla borde se den!
 
  



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0