Boktips: Som Zlatan fast bättre

Som Zlatan fast bättre är en ungdomsbok som är delvis baserad på verkliga upplevelser. Den handlar om femtonåriga Simon, som nyligen har förlorat sin mamma. Familjen flyttar genom hela landet ner till Skåne, där Simon blir accepterad till ett fotbollsgymnasium. Han blir helt överlycklig, men sätter samtidigt väldigt stora krav på sig själv och sin kropp. Efter att ha sett de andra killarnas magrutor, vill han ivrigt tappa några kilo för att bli mer som dem, och samtidigt förbättra konditionen. Det som börjar som "några kilon" går dock snart för långt...
 
Författaren har själv erfarenheter av ätstörningar, som han drabbades av i tonåren. Han anser att ämnet om killar med psykisk ohälsa är tabubelagt, killar ska ju alltid vara så tuffa och inte ha "tjejsjukdomar". Han har även skrivit en annan bok, som handlar om en kille med självskadebeteende.
 
Jag var rädd att boken skulle vara väldigt triggande för mig då jag är väldigt känslig för det där med psykisk ohälsa, men det var den inte alls. Tvärt om, den var faktiskt riktigt bra. Den har en spänning som gör att man bara vill fortsätta att läsa och läsa, även om det inte händer något speciellt i boken just då. Jag rekommenderar verkligen den här boken, men jag kan redan nu säga att om du som jag är känslig för sådant där ska du ta det lite försiktigt.
 
Jag ger boken 7/10 i betyg



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0